ФЕНОМЕН ЛІДЕРСТВА В СПОРТИВНИХ КОМАНДАХ: ЗНАЧЕННЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ

Автор(и)

  • Олег Васильович Байрачний Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0003-3013-0845
  • Олександр Петрович Левчук Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0009-0001-0623-7848

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-2-6

Ключові слова:

лідерство, типи лідерів, команда, спорт, футбол, лідерські якості

Анотація

Ефективне управління у спорті неможливе без цілеспрямованого та системного впливу. Вплив, своєю чергою, пов’язаний із проявом лідерства та лідерських якостей як на індивідуальному, так і на колективному рівні. У командних видах спорту не лише тренер та інші члени персоналу можуть і повинні впливати на гравців, а й гравці один на одного, що зумовлює важливість своєчасного визначення та цілеспрямованого розвитку професійно значущих лідерських якостей у кожного гравця команди. Загалом лідерство на командному рівні починається тоді, коли один член групи впливає на всіх, змінюючи настрій, мотивацію, психоемоційний стан, рівень віддачи, ступінь згуртованості та інші індивідуальні й групові психологічні показники команди. Попри велику кількість теоретичних матеріалів, що розкривають сутність та значення лідерства в різних сферах професійної діяльності, вивчення та аналіз ролі значення лідерства і лідерських якостей у спорті взагалі та у футболі зокрема все ще є актуальним та практично значущим напрямом наукового дослідження. Мета. Визначити роль впливу лідерства на успішність спортивних команд. Методи. Аналіз науково-методичної літератури та мережі Інтернет, порівняльний та критичний аналіз. Результати. Як засвідчує аналіз даних спеціальної літератури та узагальнення практичного досвіду, напрацювання теоретичних знань про лідерство та впровадження їх у практику підготовки спортсменів-футболістів сприятимуть: а) підвищенню здатності спортивних колективів долати кризові періоди функціонування; б) розширенню можливостей та способів підвищення рівня мотивації членів спортивних команд; в) розкриттю лідерського потенціалу кожного гравця та формуванню окремих лідерських якостей; г) поліпшенню психологічного мікроклімату в колективі та психоемоційного фону під час навчально-тренувальної та змагальної діяльності. Загалом розвиток лідерства незалежно від виду спорту спрямований на те, щоб спортсмени ставали краще. Знання про лідерство та наявність лідерських якостей у тренера та інших членів команди допомагають мотивувати гравців тренуватися з більш високим рівнем віддачі, постійно самовдосконалюватися та ефективно працювати в умовах стресу, скрутного стану. Інші гравці можуть по-різному проявляти свої риси неформального лідера. У роботі показано та проаналізовано основні типи лідерів у спортивних командах: «лідери продуктивності», «лідери роздягальні», «соціальні лідери», «організаційні лідери», «лідери резерву», «зірковий гравець». Висновки. Як показав аналіз літературних джерел та узагальнення практичного досвіду в ігрових командних видах спорту і зокрема у футболі, для ефективної підготовки футболістів украй важливим є наявність у колективі декількох типів лідерів, які здатні виконувати різні функції за різних обставин і в цілому сприяти стійкості та конкурентоспроможності спортивної команди.

Посилання

Воронова ВІ. Психологія спорту : навчальний посібник. 3-є вид., без змін. Київ : Олімп. л-ра, 2017. 272 с.

Брэйди К, Форд М, Анчелотти К. Мягкое лидерство. Завоевывая сердца, умы и трофеи. Киев: Вундертим; 2016. 189 с.

Нестуля ОО., Нестуля СІ., Кононец НВ. Основи лідерства: електронний посібник для самостійної роботи студентів. Полтава: ПУЕТ; 2018. 241 с.

Николаенко ВВ. Шамардин ВН. Многолетняя подготовка юных футболистов. Путь к успеху : учебно-методическое пособие. Киев : Саммит-кни-

га; 2015. 360 с.

Ферґюсон А, Моріц М. Менеджмент у стилі «Манчестер Юнайтед». Як стати чемпіоном. Київ : Наш формат; 2018. 280 с.

Amanda H. Goodall, Lawrence M. Kahn, and Andrew J. Oswald. Why do leaders matter? A study of expert knowledge in a superstar setting. Journal of

economic behavior and organization 2011;77(3):123–42. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.leaqua.2014.07.009

Atrizka D., Pratama I. The Influence of Organizational Leadership and Coaches on Indonesian Athletes’ Adversity Quotient (Intelligence). Revista de

psicologia del deporte, 2022; 31(1):88–97.

Bucci J., Bloom GA., Loughead TM., Caron JG. Ice hockey coaches’ perceptions of athlete leadership. Journal of Applied Sport Psychology,

;24:243–59. DOI: 10.1080/10413200.2011.636416

Cotterill S., Fransen K. Athlete leadership in sport teams: current understanding and future directions. International Review of Sport and Exercise

Psychology, 2016;9(1):16–133. DOI: 10.1080/1750984X.2015.1124443.

Cotterill ST., Loughead TM., Fransen K. Athlete Leadership Development Within Teams: Current Understanding and Future Directions. Frontiers in

psychology, 2022; 13:1–10. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.820745

Ernest H. O’Boyle et al. A Meta-analysis of the dark triad and work behavior a social exchange perspective. Journal of applied psychology,

;97(3):557–79. DOI: 10.1037/a0025679

Eys M, Loughead T, Hardy J. Athlete leadership dispersion and satisfaction in interactive sport teams. Psychology of Sport and Exercise, 2007;

(3):281-96. DOI: 10.1016/j.psychsport.2006.04.005

Fransen K, van Puyenbroeck S, Loughead T, Vanbeselaere N. The art of athlete leadership: identifying high-quality athlete logy, 2015; 37(3):274–290.

DOI: 10.1123/jsep.2014-0259

Galdino M, Wicker P, Soebbing BP. Gambling with leadership succession in Brazilian football: head coach turnovers and team performance. Sport

business and management-an international journal, 2021; 11(3):245–64. DOI: 10.1108/SBM-06-2020-0059

Gockel C, Werth L. Measuring and Modeling Shared Leadership: Traditional Approaches and New Ideas. Journal of Personnel Psychology, 2010;

(4):172–80. DOI: 10.1027/1866-5888/a000023

Gomes AR, Almeida A, Resende R. Athletes’ Perception of Leadership According to Their Perceptions of Goal Achievement and Sport Results.

Perceptual and motor skills, 2020; 127(2):415–31. DOI: 10.1177/0031512519892384

Janssen J. The team captain’s leadership manual. Winning the Mental Game, 2017. 192 p.

Jin MZ, Zeng, YC, Huangl H. The Regulation Effect of Team Leadership and Cohesion on Athletes’ Sports Grade. Revista de psicologia del deporte,

; 32(1):81–91.

Lenka P, Behura AK. Philosophy of Sports: Analyzing Sports Effects for Leadership Excellence. Physical culture and sport studies and research, 2023;

(1):25–34. DOI: 10.2478/pcssr-2023-0022

Lombardi M., Warren WH., di Bernardo M. Nonverbal leadership emergence in walking groups. Scientific reports, 2020; 10(1):1-10. DOI: 10.1038/

s41598-020-75551-2

López-Gajardo MA, González-Ponce I, García-Calvo T, Enrich-Alturo E, Leo FM. The Role of Athlete Leadership Quality in the Characteristics

of Team Resilience in Elite Soccer Teams: A Cross-Sectional and Longitudinal Mediation of Team Identification. Journal of clinical sport psychology, 2022; 1–22.

DOI: 10.1123/jcsp.2022-0022

Mach M, Ferreira AI, Abrantes, ACM. Transformational leadership and team performance in sports teams: a conditional indirect model. Applied

psychology-an international review-psychologie appliquee-revue internationale, 2022; 71(2):662–94. DOI: 10.1111/apps.12342

Macquet AC, Stanton NA. How do head coaches brief their athletes? Exploring transformational leadership behaviors in elite team sports. Human

factors and ergonomics in manufacturing & service industries, 2021; 31(5):506–15. DOI: 10.1002/hfm.20899

Moran MM, Weiss MR. Peer leadership in sport: Links with friendship, peer acceptance, psychological characteristics, and athletic ability. Journal of

Applied Sport Psychology, 2006;18:97–113. DOI: 10.1080/10413200600653501

O’Boyle I, Shilbury D, Ferkins L. Leadership in and out of the sport boardroom: new empirical insights. European sport management quarterly, 2023;

(1):188–206. DOI: 10.1080/16184742.2020.183859

Oh Y. Team cohesion in records/martial arts sport athletes: transformational leadership and the role of narcissism. Sage open, 2024; 14(2). DOI:

1177/21582440241248900

Price MS, Weiss MR. Peer leadership in sport: Relationships among personal characteristics, leader behaviors, and team outcomes. Journal of Applied

Sport Psychology, 2011;23:49–64. DOI: 10.1080/10413200.2010.520300

Seibert SE, Silver SR, Randolph WA. Taking empowerment to the next level: A multiple-level model of empowerment, performance, and satisfaction.

Academy of Management Journal, 2004;47:332–49. DOI: 10.2307/20159585

Thieme L. 33 years later: east Germans in leadership positions in German sports. German journal of exercise and sport research, 2024. DOI: 10.1007/

s12662-024-00958-2

Whales L, Frawley S, Cohen A, Nikolova N. We are a team of leaders: practicing leadership in professional sport. Sport management review, 2022;

(3):476–500. DOI: 10.1080/14413523.2021.1952793

Yang SS, Wang YF. Performance indicators of team sports performance in China. Revista de psicologia del deporte, 2022; 31(1):117–25.

Завантаження

Опубліковано

2024-10-09

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати