ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ БРЕНДИНГУ ЯК КОМПОНЕНТА СПОРТИВНОГО МАРКЕТИНГУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-2-1Ключові слова:
брендинг, спортивний маркетинг, капітал бренду, пізнаваність брендуАнотація
Брендинг як компонент спортивного маркетингу є складним та багатогранним концептом, що спирається на міцний теоретичний фундамент. Його понятійний апарат охоплює такі терміни, як «капітал бренду», «пізнаваність бренду», «лояльність до бренду», «асоціації з брендом» та ін. Досліджуючи ці ключові компоненти, ми отримуємо глибше розуміння складної динаміки спортивного брендингу, що дає змогу оцінити важливість кожного елемента для побудови та підтримки сильного, впливового спортивного бренду. Мета – окреслення основ понятійно-категоріального апарату за напрямом спортивного маркетингу та брендингу, що створює теоретичне підґрунтя для подальших досліджень. Методи: аналіз, синтез, узагальнення, порівняння та зіставлення. Результати. У статті досліджено теоретичні основи брендингу як важливого компонента спортивного маркетингу. Розкрито такі поняття, як «спортивний маркетинг», «спортивний продукт», «бренд», «брендинг», «капітал бренду», «бренд-менеджмент», «пізнаваність бренду» та «асоціації з брендом». Аналіз робіт учених та джерел мережі Інтернет виявив дуальний підхід до визначення поняття спортивного маркетингу, надав можливість охарактеризувати міжкатегоріальний термін «спортивний продукт» та візуально зобразити його структуру, порівняти поняття «бренд» та «брендинг», детально дослідити концепцію капіталу бренду, а також характер його взаємозв’язків із лояльністю до бренду, пізнаваністю назви, сприйнятою якістю та асоціаціями з брендом. Визначення та структуризація понятійно-категоріального апарату за темою нашого дослідження забезпечують створення основ для розуміння багатогранної природи брендингу як компонента спортивного маркетингу. Висновки. Проведене дослідження допомогло сформувати всебічне та глибоке розуміння спортивного маркетингу, включаючи детальний аналіз брендингу як його ключового компонента. Охарактеризовано зв’язки та взаємодії між розглянутими концептами, що сприяє кращому розумінню їх взаємодії та впливу. Установлене термінологічне підґрунтя надає можливість не лише глибше зрозуміти складну структуру брендингу в спорті, а й формує потужний інструментарій для проведення подальших досліджень у цій галузі.
Посилання
Когут А., Борисова О. Бібліометричний аналіз дослідницького поля «брендинг у спорті». Sport Science Spectrum. 2024; 1:136–143. DOI: 10.32782/
spectrum/2024-1-21
Aaker D. Aaker on Branding: 20 Principles That Drive Success. Morgan James Publishing, 2014. 220 p.
Aaker D.A. Managing Brand Equity. Simon & Schuster, Limited, 2009.
A D.J. Sports marketing: Creating long term value. Cheltenham, UK : Edward Elgar, 2013. 387 p.
Boone L., Kochunny C., Wilkins D. Applying the brand equity concept to Major League Baseball. Sport Marketing Quarterly. 1995. No. 4 (3).
Chadwick S. The Marketing of Sport. Pearson Education, 2007. 555 p.
Farquhar P.H. Managing Brand Equity. Marketing Research. 1989. Vol. 1. P. 24–33.
Is Branding Part of Marketing? Explore the Dynamics of Marketing & Branding. Decommerce Community Building White label Solution. URL: https://
www.decommerce.com/is-branding-part-of-marketing (date of access: 03.06.2024).
Jones R. Branding: A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2017. URL: https://doi.org/10.1093/actrade/9780198749912.001.0001 (date of
access: 14.06.2024).
Keller K.L. Strategic brand management: Building, measuring and managing brand equity. Upper Saddle River, N.J : Prentice Hall, 1998. 635 p.
Keller K.L. Understanding brands, branding and brand equity. Interactive Marketing. 2003. Vol. 5, no. 1. P. 7–20. URL: https://doi.org/10.1057/palgrave.
im.4340213 (date of access: 29.05.2024).
Lee J.W. Branded: Branding in sport business. Durham, N.C : Carolina Academic Press, 2010. 341 p.
Miller D. Building A Storybrand: Clarify Your Message So Customers Will Listen. Thomas Nelson Publishers, 2017.
Principles of Marketing / G. Armstrong et al. Pearson Education, Limited, 2019. 720 p.
Randall G. Branding. Crest Publishing House, 2007. 194 p.
Sáiz P., Castro R. The Brand and Its History. London : Routledge, 2021. URL: https://doi.org/10.4324/9781003255970 (date of access: 9.06.2024).
Schwarz E.C., Hunter J.D. Advanced Theory and Practice in Sport Marketing. Third Edition. | New York : Routledge, 2018. : Routledge, 2017. URL:
https://doi.org/10.4324/9781351667630 (date of access: 18.06.2024).
Shank M.D., Lyberger M.R. Sports Marketing: A Strategic Perspective. Taylor & Francis Group, 2021. 696 p.
Sport Marketing / P. Walsh et al. Human Kinetics, 2021.
Stotlar D.K., Pitts B.G. Fundamentals of Sport Marketing. Fitness Information Technology, Incorporated, 2013.
Wheeler A. Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding Team. Wiley & Sons, Incorporated, John, 2013.