ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ПРОФІЛАКТИКИ СТРЕС-АСОЦІЙОВАНИХ СТАНІВ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ОЗДОРОВЧО-РЕКРЕАЦІЙНОЇ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-8

Ключові слова:

студенти, чинники, стрес, профілактика, засоби, рухова активність

Анотація

Студентська молодь є вразливою до стресу категорією населення. Застосування здобувачами вищої освіти засобів оздоровчо-рекреаційної рухової активності в процесі дії тривалих і потужних стресогенних чинників не лише зумовлює зниження сприйнятого стресу й формування опірності до нього, а й дає змогу виробляти в них конструктивні способи поведінки, які сприяють пом’якшенню стресу, пришвидшенню в них адаптації до несприятливих змін навколишнього середовища. Отже, сьогодні, з огляду на загрозливі стресогенні чинники, що діють на вітчизняних здобувачів вищої освіти, існує потреба в обґрунтуванні необхідності профілактики в них стрес-асоційованих станів засобами оздоровчо-рекреаційної рухової активності й узагальненні передового педагогічного досвіду зарубіжних учених щодо засобів, які ефективно застосовуються для запобігання стресу в указаного контингенту. Мета дослідження – обґрунтувати необхідність профілактики стрес-асоційованих станів здобувачів вищої освіти засобами оздоровчо-рекреаційної рухової активності та здійснити огляд інноваційних підходів до її реалізації. Методи. У ході дослідження вивчали, аналізували й узагальнювали передовий досвід застосування засобів ОРРА для профілактики й подолання стрес-асоційованих станів у студентів ЗВО, здійснювали масштабне опитування та використовували методи статистичного аналізу. До дослідження, яке тривало від 20.04.2022 до 14.06.2023, долучилося 1707 українських здобувачів вищої освіти з різних регіонів і за різними напрямами навчання, 42,6% із них становили студентки, решта – студенти закладів вищої освіти. Результати. Установлено, що на вітчизняних студентів діють потужні стресогенні чинники. Це призвело до поширення серед них стрес- асоційованих станів: 22,7% опитаних вирізняються високим рівнем ситуативної тривоги, 36,3% характеризуються помірним рівнем стресу або його відсутністю, а 17,3% мають ознаки посттравматичного розладу, тільки 36,3% характеризуються помірним рівнем стресу або його відсутністю. На основі літературних даних і згідно з результатами попередніх досліджень засоби оздоровчо-рекреаційної рухової активності доцільно використовувати для профілактики стрес-асоційованих станів у студентів. Вивчено й систематизовано передовий педагогічний досвід, спрямований на подолання стресу в студентів і пом’якшення його наслідків засобами оздоровчо-рекреаційної рухової активності. Висновки. Визначено, що найбільш перспективними напрямами профілактики стрес-асоційованих станів у студентів є застосування програм управління стресом, залучення їх до пригодницької діяльності, а також запровадження ментальних практик.

Посилання

Андрєєва О., Садовський О. Оцінка відношення студентів до організації процесу фізичного виховання у вищих навчальних закладах. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2014. № 15. С. 31–35.

Андрєєва О., Дутчак М., Благій О. Теоретичні засади оздоровчо-рекреаційної рухової активності різних груп населення. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2020. № 2. С. 59–66. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2020.2.59–66.

Благій ОЛ, Андрєєва ОВ. Рухова активність як фактор формування здорового способу життя учнівської молоді. Актуальні проблеми фізичного виховання, реабілітації, спорту та туризму: матеріали ІІІ Міжнар. наук. практ. конф. КПУ. Запоріжжя, 2011. С. 27–28.

Бишевець Н., Лазакович Ю. Пригодницька діяльність як засіб протидії стресу у студентів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2023. № 11 (171). С. 16–19. URL: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2023.11(171).03.

Круцевич Т.Ю., Андрєєва О.В. Теоретичні основи дослідження фізичної рекреації як наукова проблема. Спортивний вісник Придніпров’я. 2013. № 1. С. 5–13.

Круцевич Т.Ю., Андрєєва О.В., Благій О.Л. Проблеми організації рекреаційно-оздоровчих занять в структурі дозвіллєвої діяльності студентської молоді. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький ДПУ імені Григорія Сковороди»: науково-теоретичний збірник. Переяслав-Хмельницький : ПП СКД, 2012. С. 178–180.

Ahmed N., Mehmood N., Nizami G.N. Pre and Post Analysis of Stress Reduction Following Pilates Exercise among Undergraduate Students of Physical Therapy. Med Forum. 2021. № 32 (10). С. 224–227.

Mental Health and the Role of Physical Activity During the COVID-19 Pandemic / X. Ai, J. Yang, Z. Lin, X. Wan. Front. Psychol. 2021. № 12. https://doi.org/ 10.3389/fpsyg.2021.759987.

Allan J.F., McKenna J. Outdoor Adventure Builds Resilient Learners for Higher Education: A Quantitative Analysis of the Active Components of Positive Change. Sports (Basel). 2019. № 21.7 (5). С. 122. URL: https://doi.org/10.3390/sports7050122.

Changes in physical activity indicators of Ukrainian students in the conditions of distance education / O. Andrieieva, N. Byshevets, V. Kashuba, A. Hakman, I. Grygus. Physical Rehabilitation and Recreational Health Technologies. 2023. № 8 (2). С. 75–81. URL: https://doi.org/10.15391/prrht.2023-8(2).01.

Bramwell R.C, Streetman A.E, Besenyi G.M. The Effect of Outdoor and Indoor Group Exercise Classes on Psychological Stress in College Students: A Pilot Study with Randomization. Int J Exerc Sci. 2023. Aug 1. № 16 (5). С. 1012–1024.

Psychological impacts from COVID-19 among university students: Risk factors across seven states in the United States / M.H.E.M. Browning, L.R. Larson, I. Sharaievska et al. PLoS ONE. 2021. № 16 (1). e0245327. URL: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245327.

Prediction of stress-related conditions in students and their prevention through health-enhancing recreational physical activity / N. Byshevets, O. Andrieieva, N. Goncharova et al. Journal of Physical Education and Sport. 202. № 323 (117). С. 937–943. URL: https://doi.org/10.7752/jpes.2023.04117.

The use of coping strategies “shift-persist” mediates associations between physical activity and mental health problems in adolescents: a cross-sectional study / J. Dahlstrand, P. Friberg, J. Fridolfsson et al. BMC Public Health. 2021. Jun 10. № 21 (1). С. 1104. URL: https://doi.org/10.1186/s12889-021-11158-0. PMID: 34107916; PMCID: PMC8191033.

Dai C.-L., Chen C.-C., Sharma M. Exploring Yoga Behaviors among College Students Based on the Multi-Theory Model (MTM) of Health Behavior Change. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2023. № 20. С. 6395. URL: https://doi.org/10.3390/-ijerph20146395.

Ewert A., Yoshino A. The influence of short-term adventure based experiences on levels of resilience. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning. 2011. № 11 (1). С. 35–50. DOI: 10.1080/14729679.2010.532986.

Gilkes B., Wintle J. Reed J. A smallscale evaluation of instructional approaches and perspectives on the benefits of adventurous education for young people. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning. 2023. DOI: 10.1080/14729679.2022.2160993.

The Effect of Stress Management Programs on Physiological and Psychological Components of Stress: The Influence of Baseline Physiological State / V. Hoareau, C. Godin, F. Dutheil et al. Appl Psychophysiol Biofeedback. 2021. № 46. С. 243–250. URL: https://doi.org/10.1007/s10484-021-09508-0.

Self-Regulation of Breathing as a Primary Treatment for Anxiety / R. Jerath, M.W. Crawford, V.A. Barnes et al. Appl Psychophysiol Biofeedback. 2015. № 40. С. 107–115. URL: https://doi.org/10.1007/s10484-015-9279-8.

Karisman V.A., Supriadi D. The Effect of Short Term Adventure-Based Outdoor Program on Decreasing The Stress Level of College Students. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga. 2020. № 5 (1). С. 76–80. DOI: 10.17509/jpjo.v5i1.22584.

Prevalence of depression, anxiety and post-traumatic stress disorder in health care workers during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis / Y. Li, N. Scherer, L. Felix,H. Kuper. PLoS One. 2021. Mar 10. № 16 (3). e0246454. DOI: 10.1371/journal.pone.0246454.

Prevalence of depression, anxiety and post-traumatic stress in war- and conflict-afflicted areas / I.C.Z.Y. Lim, W.W.S. Tam, A. Chudzicka-Czupała et al. A meta-analysis. Front Psychiatry. 2022 Sep 16. № 13. С. 978703. DOI: 10.3389/fpsyt.2022.978703. PMID: 36186881; PMCID: PMC9524230.

Chinese College Students’ Physical-Exercise Behavior, Negative Emotions, and Their Correlation during the COVID-19 Outbreak / Shan-Shan Han, Bo Li, Nantong University, You-Zhi Ke, Guang-Xu Wang. August 2022 International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). 2022. № 19 (16). С. 10344. DOI: 10.3390/ijerph191610344.

Sandhiya М., Senthil Selvam, Sundaram M.S. Effect of yoga and pilates on academic stress among college students. International Journal of Physiotherapy and Research. 2020. № 8 (5). Р. 3563–3567. DOI: 10.16965/ijpr.2020.150.

The prevalence of loneliness among university students from five european countries during the covid-19 pandemic / A. Shpakou, L. Klimatckaia, N. Skoblina et al. Psychology. Journal of the Higher School of Economics. 2021. № 18 (4). Р. 871–887. DOI: 10.17323/1813-8918-2021-4-871-887.

Effectiveness of Progressive Muscle Relaxation, Deep Breathing, and Guided Imagery in Promoting Psychological and Physiological States of Relaxation / L. Toussaint et al. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine. 2021. 8 р. URL: https://doi.org/10.1155/2021/5924040.

Wang Y., Farb N. Web-based training for post-secondary student well-being during the pandemic: a randomized trial. Anxiety, Stress, and Coping. 2022. № 36 (8) Р. 1–17. DOI: 10.1080/10615806.2022.2079637.

Завантаження

Опубліковано

2024-05-30

Номер

Розділ

ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ, ФІТНЕС І РЕКРЕАЦІЯ. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ РІЗНИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ. ФІЗИЧНА ТЕРАПІЯ, ЕРГОТЕРАПІЯ

Як цитувати

Андрєєва, О., & Бишевець, Н. (2024). ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ПРОФІЛАКТИКИ СТРЕС-АСОЦІЙОВАНИХ СТАНІВ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ОЗДОРОВЧО-РЕКРЕАЦІЙНОЇ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ. Sport Science Spectrum, 1, 50-55. https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-8